Intervju med Vargen & Thor
Förutsättningarna fanns inte där – men en dag så plötsligt vände det. Det här är historien om Alexander Thor, grundaren av makalöst snygga kvalitetsvarumärket Vargen&Thor, vars dröm besannades på ett tämligen osannolikt sätt.
Se alla Vargen & Thors produkter här.
Hur föddes idén om Vargen&Thor?
- Jag har länge jobbat med att sälja kokkärl, bestick och andra köksprodukter - sedan jag var 16 år - och har alltid klagat på hur tråkig design de har och att alla envisas med beläggning som faktiskt är direkt farlig för slutkonsumenten. Tyckte det var dåligt att ingen tänkte till. En vän sa en gång till mig ”gör det bättre själv då” - och det bestämde jag mig för att göra. Detta tog mer än fem år, men 2019 fanns våra första produkter på marknaden. Samtliga tog slut redan vid förhandsbeställning och efter det har allt varit en underbar saga!
Det finns en ganska intressant historia om hur det gicks till väga när du startade varumärket. Berätta!
- När jag väl bestämde mig för att börja prova detta så satte jag mig först med designen, jag är designer i grund och botten. Jag tog fram kalkyler för vad allt skulle kosta att tillverka och hålla produktion i gång, något jag normalt inte gör då jag är väldigt naiv som person och tänker att saker löser sig! Men detta skulle bli bra - jag ville ha allt enligt plan, tänkte jag. Sedan insåg jag dock att här kommer det behövas pengar - cirka en halv miljon kronor för att komma i gång och få in första sortimentet. De här pengarna var absolut inget jag hade, och jag kommer inte från en rik familj så dessa pengar fanns inte att låna.
- Av en händelse i denna veva satt jag och kollade på Vem vill bli miljonär - och det ville jag ju bli! Tänkte att jag ändå är ganska allmänbildad och borde kunna få in lite pengar på det sättet. En snabb googling senare fick jag se att det skulle göras ett nytt program som skulle heta Upp till miljonen. Jag sökte till detta, kom med, fick vara med i premiäravsnittet och vann - just en halv miljon. Så dessa pengar gick rakt in i Vargen&Thor och det ångrar jag inte en sekund. Mirakel sker, man behöver bara hjälpa mirakel på traven lite!
Vart kommer namnet ifrån?
- Namnet kommer från min morfar Roy Thor, som även vår kockkniv är döpt efter. Morfar har alltid varit stor inspiration för mig i mycket och han hade en tam räv när han var yngre. Duon var i trakterna kända som ”Räven & Thor” för att de alltid var tillsammans. Så under första åren hette varumärket faktiskt ”Räven & Thor”. Men jag kände att det var dålig klang i det, samtidigt som min bror gifte om sig till Varghult. Denna bror har även hjälpt mig mycket i processen med design och så vidare. Han har även gjort logotypen. Så det blev Vargen&Thor.
På vilket sätt står era produkter ut på marknaden?
- Unik design och hållbara material är ju vår slogan, så det kan man sammanfatta frågan med också.
Vilken är din favorit i ert sortiment?
- Traktören Modell X använder jag en till två gånger om dagen. Exakt en sådan här fusion mellan stekpanna och traktör saknades helt på marknaden innan denna fantastiska produkt fick se dagens ljus. Det är det bästa av båda världar helt utan nackdelar.
Man slås ju verkligen av designen på era produkter, berätta om designprocessen.
- Förutom att hitta rätt material att jobba med så är designen det som tagit absolut längst tid att skapa, så det kan jag prata om i timmar. Men sista året handlade det mest om att få logotyper på rätt plats och i rätt storlek. Inför varje ny produktkategori som vi vill slå oss in i tänker vi alltid ”Vad saknas idag?” och ”Hur kan man förbättra det som redan är bra?”. Det kan dock ofta se väldigt bra ut tills att produkten är färdig i vår fabrik och det känns inte alls rätt när produkten är klar. Idag har vi ungefär 30 olika produkter ute till försäljning. Jag tror att vi har skrotat minst 100 idéer och samples som aldrig nådde hela vägen fram. Många väldigt snygga, men känslan fanns inte där.
Vad inspirerar dig?
- Stor fråga med många svar! När det kommer till design handlar det om enkelhet tycker jag. Dieter Rams är en bra förebild där. Vad gäller inspiration till mitt jobb handlar det om att helt enkelt få ta fram och skapa produkter. Det är kul i sig, men att även få se sina produkter som man designat på soffan hemma hos Benjamin Ingrosso, Marie Serneholt, Catharina König, Camilla Läckberg och så vidare - och även på restauranger som La Perla och Scarpetta. Det är ganska surrealistiskt.
Vad händer det för spännande i höst för Vargen&Thors räkning?
- Vi har kommit med mycket nyheter under 2021. Lite mer kommer, men nu ska vi främst lägga mycket fokus på att utveckla och förbättra det aktuella sortimentet. Så där kommer lite förbättringar att hålla utkik efter.
I lager
Finns i butik
Kategori
Varumärke
Serie
Material
Tillverkningsland
Designer
Färg
Pris
kr
kr
100 produkter
40 av 100 produkter