Varukorg(0 produkter)

Din varukorg är tom

Önskelista

Varukorg(0 produkter)

Din varukorg är tom

2025 är året då vi vågar experimentera, bryta traditioner och omvärdera våra matvanor - och vi ser en värld där lekfullhet, hållbarhet och snacking är på allas läppar!
Vi lämnar (förhoppningsvis!) år av recession bakom oss där vi tvingades välja det billigaste och trygga - och ser fram mot något nytt och spännande. Det här är några av de stora mattrenderna vi kommer att se under året, där vi blickar framåt – och ibland bakåt – med en nypa humor och nya idéer!

Småmål och snacking – ett nytt sätt att äta

Tidigare var det tre stora måltider om dagen som gällde. Men under de senaste åren har trenden med småmål vuxit sig stark, och fler och fler hoppar på snackingvågen. Idén om att bryta de traditionella måltiderna för att istället fylla på med fyra, fem eller till och med sex småmål under dagen, har blivit en revolution. Och det är inte bara hälsosamt – det är också flexibelt och roligt. Tänk frukostflingor i portionspåsar eller en ostbit omgjord till ett smidigt mellanmål på språng. Småmål är här för att stanna, och vi älskar det!

Från nostalgi till mash-ups – smaker utan gränser

Känner du igen känslan av att ha längtat efter mamsens hemkokta middag under recessionens svåra år? Nu har vi tröttnat på nostalgin och ser fram emot att bryta ny mark med kök från världens alla hörn. Allt fler kockar börjar blanda olika matkulturer på ett lekfullt sätt. Exempelvis japan-italiensk fusion, där japanska smaker blandas med italienskt: Spaghetti carbonara möter miso, sake och nori – en japansk twist på klassikern! Den uppseendeväckande restaurangen ”Ugly Dumpling” i London är ett lysande exempel, som serverar dumplings med fyllningar så som curry paneer, Ukraine potato and onion och cheese burger. Gott eller galet? Låt dig inspireras av lekfullheten!

Hållbarhet på menyn – medvetna val

Det är inte bara smakerna som förändras – även hur vi ser på hållbarhet i matvärlden får allt större uppmärksamhet. Från minskad köttkonsumtion till att välja produkter som producerats med miljön i fokus. Efter en dipp på den hör fronten under pandemi-åren ses återigen en växande medvetenhet bland konsumenter. Samtidigt möter vi en ny form av ”green fatigue”, där företag och deras miljöarbetes trovärdighet ifrågasättas. Fler vill ha konkreta åtgärder, inte bara löften. Årets trender handlar därför mycket om transparens och att göra hållbarhet till en del av den dagliga konsumtionen på ett mer äkta sätt.

Fruktlyx – dyrt blir trendigt

Plötsligt har superexklusiva frukter börjar poppa upp på marknaden – ananas som kostar hundralappar och vita jordgubbar med arom av ananas och vanilj. Detta är kanske ännu inte så stort här i Sverige. I exempelvis Japan är premiumfrukt en statussymbol, där lyxiga frukter visas upp som ett tecken på att man har det gott ställt. En del frukter är så exklusiva att de säljs i displayboxar och är beskurna så att de inte kan planteras om!