Iittala
Iittala var bland de första i världen att satsa på både form och funktion och har skapat många serier tidlösa glas, vinglas, skålar, tallrikar och mycket mer. Spana in de älskade serierna Essence, Ultima Thule, Kivi, Kastehelmi, Teema Taika och bordslampan Leimu
I lager
Finns i butik
Kategori
Varumärke
Serie
Material
Tillverkningsland
Designer
Färg
Pris
kr
kr
597 produkter
40 av 597 produkter
Iittala - glasbruk från Finland
Iittala är företaget med samma namn som byn där allting började. Året var 1881 och Iittala fabriken var då bara ett litet glasbruk i byn Iittala i södra Finlands län. I början producerade Iittala-fabriken glas genom glasblåsning och glaspressning, men allt eftersom åren gick utvecklades Iittalas tillverkning till att också innefatta bland annat porslin, bestick och grytor.
Iittalas nya logotyp 2024
Iittalas nya logotyp, skapad av den erkände grafiska designern Aleksi Tammi, markerar en elegant och modern uppdatering för varumärket. Den stilrena logotypen kompletteras av det skräddarsydda typsnittet Aino, ett verk av Tammi och den prisbelönte typografen Göran Söderström. Med sina många framstående samarbeten med exklusiva varumärken och konstnärer har Tammi och Söderström designat en visuell identitet som reflekterar Iittalas kreativa vision och kärnvärden. Den nya logotypen förenar innovativ estetik med en hyllning till Iittalas arv av exceptionellt hantverk, och positionerar varumärket för framtiden.
Funktion och form
Iittala var en av de första glasfabrikerna i världen att ta fram porslin som hade fokus på både funktion och form, snarare än att enbart tillverka exklusiva middagsserviser.
Det stora genombrottet kom i början av funktionalismen och modernismens tid. Då skapade Iittala design tillsammans med Alvar och Aino Aalto, Tapio Wirkkala och Kaj Franck. De var designers som tog fram designerklassiker som fortfarande återupptäcks och uppskattas av nya generationer.
Glasföretaget erbjöd något nytt, men också hållbart, redan tidigt och det har de fortsatt att göra. Företagets strävan är att hela tiden inspirera till en bättre vardag och skapa design som är tillgänglig för alla, något de fortsatta framgångarna visar att de gång på gång lyckas med.
Internationella framgångar
Den särskilda förmågan att kombinera både design och funktion på ett sätt som tilltalar många har gjort att företaget har nått stora framgångar även utanför Norden.
Iittala fortsätter hela tiden att söka designers från världens alla hörn att samarbete med, något som bevisligen fortfarande är ett vinnande koncept.
Iittala fortsätter hela tiden att söka designers från världens alla hörn att samarbete med, något som bevisligen fortfarande är ett vinnande koncept.
Iittala glas
Än idag är många av produkterna munblåsta. Genom att munblåsa glas får glaset mer karaktär och varje glasblåst produkt blir unik.
Arbetet med att ta fram nya glasfärger pågår hela tiden och hittills har 200 färger tagits fram. Från ljust till mörkt, från genomskinligt till färgglatt. Det finns något för alla och det är därför svårt att inte hitta något som passar den personliga stilen.
Ännu ett tecken på att Iittala fortsätter att vara aktuella och anpassade efter den funktionalitet många efterfrågar idag är att många av glasen och skålarna klarar maskindisk. En väldigt viktig aspekt för många hushåll idag.
Iittala Vinglas Esscence
Idag är Iittalas vinglas ett givet inslag i många hem och utbudet är stort. Esscence är den stilrena serien framtagen 2001 av Alfredo Häberli. Tanken är att flera olika typer av drycker ska kunna rymmas i samma glas. Glasen är lika snygga var för sig som bredvid varandra. Ett vinglas har samma höjd på sitt skaft som ett ölglas, vilket gör att de är vilsamma att vila ögat på.
Iittalas logotype
Den välkända röda logotypen skapades 1956 av formgivaren Timo Sarpaneva. Logotypen skapades då till hans i-kollektion, men kom senare att bli logotypen för företaget. Den runda formen är en symbol för ugnen och i:et symboliserar pipan och glasbubblan på toppen. Med andra ord en passande och väl genomtänkt design, helt i linje med Iittalas designfilosofi.
Iittalas hållbara design
Förutom att skapa tidlös design arbetar Iittala också aktivt för en designprocess präglad av återbruk och cirkulär ekonomi. Det innebär att Iittala arbetar för att minska verksamhetens avfall, precis som att företaget vill hjälpa sina samarbetspartners att göra detsamma. Iittala arbetar för ett mer hållbart arbete och målet 2030 är att inget avfall från någon av verksamheterna ska behöva skickas till avfallsdeponier. I stället ska avfall återvinnas eller återbrukas.
Iittala har redan nu bevisat att de kommit en bra bit på vägen. 2019 var de den första industriella glastillverkaren som tillverkade produkter av glas som var helt och hållet återvunnet. Glasavfallet som produkterna tillverkades av kom från glasbruket i Finland.